Дейността и на двата субекта в спора е регламентирана в Закона за здравословни и безопасни условия на труд и в наредби за осъществяване на дейността, които по ирония на съдбата носят номерацията 3. Още със създаването си СТМ освен дейностите, вменени им по закон, като пазарен субект, започнаха да предлагат освен услуги по анапиз на производствената среда, медицинската пригодност на персонала и оценка на здравния риск и услуги от сферата на дейностите на длъжностните лица. Не малко са СТМ, които в пакета от услуги, които предлагат са включили и организация на мероприятията по ЗБУТ като обучение на персонала и КУТ, извършване на цялостна оценка на риска, провеждане на инструктажи, дори и попълване и подаване на декларации по чл. 15 от ЗЗБУТ. До тук добре. Но някои длъжностни лица и консултанти по ЗБУТ, особено в средните и малки предприятия буквално се стреснаха да не загубят хляба си. Защото на работодателите е по изгодно да платят на един субект, който да им свърши работа, а не да наемат консултанти на свободна практика, или да назначават длъжностни лица. И ето ти противопоставяне, а и до някъде война. Според скромното ми мнение победител в това съперничество не може да има. По няколко причини. Моделът, който предлагат СТМ е приложим в малките и средни предприятия, и то при дейности и производства с незначителен или ограничен риск, където не съществуват тежки производства и не се експлоатира сложно и опасно производствено оборудване. Като пример могат да се посочат сферите на консултантските дейности, търговията и услугите.Но той е неприложим за производства и дейности с висок производствен риск, и в такива , в които в производственото оборудване са включени машини създаващи риск, съоръжения и инсталации с повишена опасност, там, където се използват и произвеждат опасни химически агенти, канцерогени и мутагени, в строителството, енергетиката, мините, транспорта, машиностроенито и обработката на метали. В тези предприятия е необходимо наличието на длъжностно лице по безопасност и здраве, което да организира ежедневно мероприятията по ЗБУТ. Да направлява процесите по постоянната оценка на риска и мерките за неготовото минимизиране, да организира и участва при изготвянето на вътрешните правила за безопасност и здраве, да организира дейностите по използване на колективните мероприятия за защита и използването на личните предпазни средства. И най-важното - да осъществява превенцията. Да осъществява правомощията си за контрол от името на работодателя. Тук взаимодействието със СТМ е повече от необходимо, защото с умението си и същевременно със задължението да "лекуват работните места" при такива производства те имат основна роля в процеса на оъщесвяването на мероприятията по ЗБУТ - наблюдение на факторите на работната среда, медицинската пригодност на персонала, физиологичните пежими на труд и почивка, обучение при оказване на долекарска помощ. Само при добро взаимодействие в рисковите производства между СТМ и длъжностните лица по безопасност и здраве можем да говорим за изпълнение на стандартите за организацията за управление на дейността по ЗБУТ в цялостния им аспект от мероприятията.
Конкурунцията ще повишава качеството и нивото на знания и умения както на СТМ, така и на длъжностните лица по безопасност и здраве, и от там качеството на услугата. А доброто взаимодействие ще повишава подобряването на работната среда, а от там и социалното благополучие за работещите. Друг път няма. Европейският и световен опит го доказва. Ние не сме сами или изолирани на тази земя.
От този пост доста ми се изясниха нещата и конкретно разликите между трудова медицина и длъжностните лица по безопастност и здраве. Малко информация има, която да е лесноразбираема за не специалисти в областта. А за малка фирма като нашата всяка информация е важна.
ОтговорИзтриване