Декларирана ли е дейността на фирмата в Д ”ОИТ”, съгласно чл.15 от ЗЗБУТ? Нормативното изискване за деклариране да дейността е установено в чл. 15 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд и в НАРЕДБА № 3 на МТСП за формата, съдържанието, реда и начина за подаване и съхраняване на декларацията по чл. 15, ал. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд. На официалния сайт на Изпълнител на агенция „Главна инспекция по труда” могат да се намерят указания и да се изтегли специализирания софтуер за попълване и подаване на декларации. На специализирания сайт за безопасност и здраве при работа „Отговори инфо – безопасност и здраве при работа”, междувпрочем който работещите в областта на безопасността и здравето трябва да ползват като настолна книга, госпожа Деяна Илиева е разработила материали, които детайлно осветляват проблема и е безсмислено да се повтаряме.
Заверена ли е ревизионна книга за вписване на констатациите и предписанията на контролните органи съгласно чл.408 от КТ?
Нормативните изисквания за ревизионната книга са въведени в чл. 408 от Кодекса на труда. Важно е да се съобразим с изискването ревизионни книги да има не само в основното седалище на фирмата, но и във всички нейни поделения, обекти, цехове и площадки, където се извършва дейността. Ревизионните книги се заверяват в териториалните Дирекции „Инспекция по труда”. Законодателят е предвидил възможност ревизионните книги да се заверяват в инспекцията по седалището на фирмата, или по седалищата на клоновете и площадките където се извършва дейността. Примерно фирма със седалище в Русе може да завери книги за клоновете си в Пловдив, Варна и София. Ако прецени може да завери във Пловдив книга за седалището си в същия град.
Какво представляват ревизионните книги?
В магазинната мрежа са отпечатени специални образци. Нищо не пречи обаче да се ползва обикновена тетрадка. Книгите се прономероват, прошнуроват и подпечатват с печата на фирмата и се занасят в съответната инспекция по труда където се заверяват с печат и входящ номер. Така подготвената ревизионна книга се предоставя на инспекторите от инспекциите по труда при проверки. В книгите се вписват проверките и към тях се прикрепват направените протоколи с предписания.
Има ли назначено или определено със заповед едно или повече длъжностни лица с подходящо образование и квалификация за организиране на изпълнението на дейности, свързани със защитата от професионалните рискове и превенция на тези рискове, съгласно чл. 24 от ЗЗБУТ?
Съгласно изискванията на чл. 24 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд всеки един работодател е длъжен съобразно дейността на фирмата, естеството на работата и характера на професионалния риск да назначи или определи едно или повече длъжностни лица с подходящо образование и квалификация или да създаде специализирана служба. Функциите и задачите на тези лица или служби са регламентирани от МТСП в специална Наредба № 3 от 27.07.1998 г. за функциите и задачите на длъжностните лица и на специализираните служби в предприятията за организиране изпълнението на дейностите, свързани със защитата и профилактиката на професионалните рискове.
За малките и средни предприятия с минимална по обем дейност, и то при дейности и производства с незначителен или ограничен риск, където не съществуват тежки производства и не се експлоатира сложно и опасно производствено оборудване работодателят може да сключи договори с юридически и физически лица за осъществяване на специализираната дейност по безопасност и здраве при работа, най-вече Служби по трудова медицина, който предлагат тази услуга. Като пример могат да се посочат сферите на консултантските дейности, търговията и услугите. Този модел е неприложим за производства и дейности с висок производствен риск, и в такива , в които в производственото оборудване са включени машини създаващи риск, съоръжения и инсталации с повишена опасност, там, където се използват и произвеждат опасни химически агенти, канцерогени и мутагени, в строителството, енергетиката, мините, транспорта, машиностроенито и обработката на метали. В тези предприятия е необходимо наличието на длъжностно лице по безопасност и здраве, което да организира ежедневно мероприятията по ЗБУТ. Да направлява процесите по постоянната оценка на риска и мерките за неготовото минимизиране, да организира и участва при изготвянето на вътрешните правила за безопасност и здраве, да организира дейностите по използване на колективните мероприятия за защита и използването на личните предпазни средства. И най-важното - да осъществява превенцията. Да осъществява правомощията си за контрол от името на работодателя.
Определени ли са писмено длъжностни лица в предприятието, в неговите поделения, обекти и работни площадки, които да представляват работодателя пред контролните органи на инспекцията по труда, съгласно чл.403а ал.2 от КТ?
Във фирми и предприятия със сложна организационна и производствена структура, като производството е съсредоточено на места извън основното седалище на фирмата с изменението на кодекса на труда от 2010г. (чл . 403 ал.2) работодателите са длъжни с писмена заповед да определят длъжностни лица, които писмено да го представляват пред контролните органи. За да могат успешно да изпълнят ролята си като представители на работодателя тези длъжностни лица следва да разполагат с информация и да имат при себе си заверени копия от фирмената документация отнасяща се до правилника за вътрешния трудов ред и документи, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа: заповеди за полагане на извънреден труд, за дежурство, за времето на разположение, за установяване на непълно работно време и поименни графици за работа за периода, за който е установено сумирано изчисляване на работното време; списъците на работното, специалното работно облекла и личните предпазни средства; действащи правила и инструкции за безопасност, както и друга информация и документация, свързана с безопасността и здравето при работа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар