Публикуването в този блог е достърно за всички, които има какво да споделят

За да побликуваш в този блог изпрати еднократен имейл на stanislavvladimirov1963@abv.bg като заявиш желанието си да публикуваш.
Добрият тон изисква публикациите да бъдат по темата на блога.

ЗАПОВЯДАЙ! СТАНИ АВТОР!

КОНСТИТУЦИЯ

КОНСТИТУЦИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Чл. 48. (1) Гражданите имат право на труд. Държавата се грижи за създаване на условия за осъществяване на това право.
(5) Работниците и служителите имат право на здравословни и безопасни условия на труд, на минимално трудово възнаграждение и на заплащане, съответстващо на извършената работа, както и на почивка и отпуск, при условия и по ред, определени със закон.

ЕВРОПЕЙСКА ХАРТА

ЕВРОПЕЙСКА ХАРТА ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА

Член 31

Справедливи и равни условия на труд

1. Всеки работник има право на условия на труд, които опазват неговото здраве и сигурност и зачитат достойнството му.

КТ

КОДЕКС НА ТРУДА
Чл. 126.
(Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г.) При изпълнение на работата, за която се е уговорил, работникът или служителят е длъжен:
6. (изм. - ДВ, бр. 25 от 2001 г.) да спазва правилата за здравословни и безопасни условия на труд;
Чл. 127.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., предишен текст на чл. 127, доп. - ДВ, бр. 25 от 2001 г., в сила от 31.03.2001 г.) Работодателят е длъжен да осигури на работника или служителя нормални условия за изпълнение на работата по трудовото правоотношение, за която се е уговорил, като му осигури:
3. (изм. - ДВ, бр. 25 от 2001 г., в сила от 31.03.2001 г.) здравословни и безопасни условия за труд;

ЗЗБУТ

ЗАКОН ЗА ЗДРАВОСЛОВНИТЕ И БЕЗОПАСНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД
Чл. 4.
(Изм. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) (1) Работодателят е длъжен да осигурява здравословни и безопасни условия на труд на работещите, като прилага необходимите мерки, включително:

1. превенция на професионалните рискове;

2. предоставяне на информация и обучение;

3. осигуряване на необходимата организация и средства.

(2) Работодателят съобразява мерките по ал. 1 с променящите се обстоятелства с цел подобряване на съществуващото положение.

(3) Работодателят прилага мерките по ал. 1, като осигурява основните принципи на превенция:

1. избягване на рисковете;

2. оценка на рисковете, които не могат да бъдат избегнати;

3. ограничаване на рисковете при източника на възникването им;

4. приспособяване на работата към работещия, особено по отношение на проектирането на работните места, избора на работното оборудване, на работните и производствените методи, с цел облекчаване или премахване на монотонната работа, работата с наложен ритъм, както и за намаляване на въздействието им върху здравето на работещия;

5. привеждане в съответствие с техническия прогрес;

6. замяна на опасното с безопасно или по-малко опасно;

7. обозначаване на съществуващи опасности и източници на вредни за здравето и безопасността фактори;

8. прилагане на последователна цялостна политика за превенция, обхващаща технологията, организацията на работа, условията на труд, социалните взаимоотношения и въздействието на елементите на работната среда и трудовия процес;

9. използване на колективните средства за защита с предимство пред личните предпазни средства;

10. даване на съответни инструкции на работещите.

Чл. 14. (1) (Доп. - ДВ, бр. 76 от 2005 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) Юридическите и физическите лица, които самостоятелно наемат работещи, юридическите и физическите лица, които ползват работещи, предоставени им от предприятие, което осигурява временна заетост, както и лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие с други, са длъжни да осигурят здравословни и безопасни условия на труд във всички случаи, свързани с работата, както на работещите, така и на всички останали лица, които по друг повод се намират във или в близост до работните помещения, площадки или места.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) Лицата по ал. 1 носят отговорност за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд независимо от задълженията на работещите по този закон, както и от това дали тази дейност се осъществява от техни органи или е възложена на други компетентни служби или лица.

(3) Задълженията по ал. 1 важат и при организирането и провеждането на обучение във всички видове учебни заведения, организации и звена за повишаване на професионалната квалификация.

Чл. 33. Всеки работещ е длъжен да се грижи за здравето и безопасността си, както и за здравето и безопасността и на другите лица, пряко засегнати от неговата дейност, в съответствие с квалификацията му и дадените от работодателя инструкции.
Чл. 34. (1) (Изм. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) Работещите в съответствие със своята квалификация и дадените им инструкции са длъжни:

1. да използват правилно машините, апаратите, инструментите, опасните вещества и материали, транспортните средства и другото работно оборудване;

2. (доп. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) да използват правилно дадените им лични предпазни средства и специално работно облекло и след употреба да ги връщат на съответното място за съхранение;

3. (изм. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) да използват правилно и по предназначение и да не отстраняват, прекъсват, изключват или променят самоволно средствата за колективна защита и предпазните устройства, с които са оборудвани машините, апаратите, инструментите, предприятието или сградата;

4. да информират незабавно работодателя или съответните длъжностни лица за всяка възникнала обстановка при работа, която може да представлява непосредствена опасност за тяхното здраве и за всички неизправности в средствата за колективна защита;

5. (изм. и доп. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) да съдействат на работодателя, на съответните длъжностни лица и/или на представителите на работещите по безопасност и здраве при работа при изпълнението на мероприятията за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и на предписанията, дадени от контролните органи.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 40 от 2007 г.) Всеки работещ, който временно отстрани средство за защита или сигнализация при извършване на ремонт, монтаж, профилактика и други, е длъжен да го възстанови незабавно или да предприеме други защитни мерки със същата ефективност.

понеделник, 21 март 2011 г.

КЪДЕ СМЕ НИЕ?... Да направим сами вътрешен одит на съответствието на нашата фирма по отношение изискванията на трудовото законодателство.

Спазването на трудовото законодателство и осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд е основно задължение на работодателите, които наемат персонал, както и на всички стопански субекти, които извършват определена дейност. Изискванията в нормативните документи се контролират от държавата в лицето на длъжностните лица от ИА „Главна инспекция по труда и териториалните и поделения. Отношенията между стопанските субекти от една страна и контролните органи от друга много често пораждат конфликти и са обект на дълги административни и съдебни спорове. Избягването на споровете се гарантира от готовността на фирмата да отговори на основните изисквания по отношение на спазването на трудовото законодателство. По – долу давам една група въпроси за самостоятелна проверка на нивото на фирмата по безопасност и здраве при работа и съответствието с изискванията на нормативните документи, свързани с безопасните и здравословни условия на труд.
За ваше улеснение поставете въпросите в таблица, оставете за отговор три колони „Да”, „Не” и „Неприложимо”. С отговор„Неприложимо” маркирайте само въпроси, които не касаят вашата фирма по спецификата на дейността и. По отговорите отбелязани с „Не” е необходимо да поработите и когато отговорите с отговор „Да” на въпросите сте готови за извършване на проверка от инспекторите по труда без да се притеснявате.
Приятна работа !
1.Декларирана ли е дейността на фирмата в Д ”ОИТ”, съгласно чл.15 от ЗЗБУТ?
2.Заверена ли е ревизионна книга за вписване на констатациите и предписанията на контролните органи съгласно чл.408 от КТ?
3.Има ли назначено или определено със заповед едно или повече длъжностни лица с подходящо образование и квалификация за организиране на изпълнението на дейности, свързани със защитата от професионалните рискове и превенция на тези рискове, съгласно чл. 24 от ЗЗБУТ?
4.Налични ли са във всички обекти и работни площадки: екземпляр от Правилника за вътрешния трудов ред и документи, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа, съгласно чл.403а ал.1 от КТ?
5.Определени ли са писмено длъжностни лица в предприятието, в неговите поделения, обекти и работни площадки, които да представляват работодателя пред контролните органи на инспекцията по труда, съгласно чл.403а ал.2 от КТ?
6.Изградена ли е Комитет/Група по условия на труд в предприятието, съгласно чл. 27 и 28 от ЗЗБУТ?
7.Има ли утвърден (издаден) правилник за вътрешния трудов ред, след проведени предварителни консултации с представителите на работниците и служителите по чл. 7 от КТ, съгласно чл. 181 от КТ?
8.Издадена ли е заповед за регламентиране на работното време, съгласно чл.139 ал.1 от КТ?
9.Заведена ли е специална книга за отчитане удължаването, съответно компенсирането на работното време, съгласно чл.136а от КТ?
10.Заведена ли е специална книга за отчитане на полагания извънреден труд, съгл. чл.149 от КТ?
11.Води ли се дневник за издаваните от работодателя трудови книжки, съгласно чл.1, ал.5 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж и предаване на трудовите книжки на срещу подпис на работниците и служителите при прекратяване на трудовия договор съгласно чл. 6, ал. 2 НТКТС? Трудовите книжки на работници и служители, които постъпват на работа за първи път издават ли се само след попълване на декларация съгл. Чл 348 ал.2 от КТ?
12.Трудовите договори, сключени с работниците и служителите съдържат ли всички реквизити посочени в чл.66 от КТ?
13.Осигурена ли е длъжностна характеристика, екземпляр от която се връчва на работника или служителя при сключване на трудовия договор срещу подпис и се отбелязва датата на връчването съгл. изискванията на чл.127, ал.4 от КТ?
14.Досиетата на работещите окомплектовани ли са и съдържат ли следния минимум документи
- трудов договор, допълнителни споразумения за изменение на трудов договор;
- справка за регистрацията на договора и споразумения в НАП;
- свидетелства за образование и квалификация;
- подписан екземпляр от длъжностната характеристика с отбелязана дата на връчването
- карта за проведен предварителен медицински преглед;
- декларация за постъпване на работа за първи път (за постъпващи първи път, на които се издават трудови книжки);
- разрешения от Дирекция „Областна инспекция по труда” (за лица ненавършили 18 години);
- заключение за пригодност от СТМ след първоначален и периодични профилактични прегледи;
- служебна бележка за проведен начален инструктаж за безопасност при работа;
- протоколи зо проведено обучение по безопасност при работа;
- молби, заявления и заповеди, касаещи трудовоправни въпроси по време на трудовия стаж?
15.Определени ли са писмено видовете обучения и инструктажи; лицата, които ще бъдат обучавани и/или инструктирани; програма за провеждане на обучението и/или инструктажа; лицата, които ще провеждат обучението и/или инструктажа, съгласно чл.2 ал.2 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
16.Установен ли е ред за провеждане и документиране на инструктажите на лица, които ще посещават производствени звена на предприятието, съгласно чл.11 ал.6 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
17.Издават ли се и съхраняват ли се в личните досиета на работещите Служебните бележки лицата, които постъпват на работа, съгласно Приложение 2 на Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
18.Документацията, отнасяща се до про¬веждането на обучение и инструктаж по безопасност и здраве при работа, съхранява ли се от работодателя за срок не по-малък от 5 години и удостоверява ли условията по чл.7 и 9 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
19.Ползването на платен годишен отпуск на персонала извършва ли се съгласно изискванията на чл.173, от КТ?
20.Работниците и служителите, наети на работа осигуряват ли се за трудова злополука и професионална болест, съгласно чл.4, ал.2 от КСО.
21.Има ли утвърден Списък на работещите, които подлежат на задължително застраховане за риска "трудова злополука", определен с писмена заповед от работодателя - след консултации със службата по трудова медицина и с комитета/групата по условия на труд?
22.Води ли се регистър на трудовите злополуки, съгласно чл.14 от Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки, приета с ПМС № 263 от 30.12.1999 г. и определено ли е с писмена заповед лице за поддържане на регистъра?
23.Води ли се Дневник за регистриране на трудоустроените лица, съгласно чл.2 ал.2 от Наредба за трудоустрояване.
24.Осигурено ли е обслужване на всички работещи под контрола на организацията от СТМ, съгласно чл.25 от ЗЗБУТ?
25.Определено ли е със заповед лице за контакти и координация на взаимодействието със обслужващата СТМ съгласно изискванията на чл.4 на Наредба №5?
26.Имат ли всички работещи в досиетата си карти от задължителен предварителен медицински преглед, съгласно чл. 2 от Наредба №3 за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи /Д.В. бр. 16 от 87г./?
27.Направени ли са периодичните медицински прегледи на работниците, съгл. изискванията на чл.287 от КТ във връзка с чл.9 от Наредба №3 за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи /Д.В. бр. 16 от 87г./?
28.Имат ли всички работещи в досиетата си заключения от СТМ за пригодността им да изпълняват възложената им работа, въз основа на нормативните актове за осигуряване на здраве и безопасност при работа, оценката на риска и резултатите от проведените медицински прегледи и изследвания, съгласно чл.11, ал.2 т.4 от Наредба № 3 от 25.01.2008г.?
29.Има ли представен от СТМ до 30 юли на съответната година обобщени анализи на здравното състояние на работещите за предходната година, определени в прил. 5 на Наредба №3 от 25.01.2008г.?
30.Утвърден ли е от работодателя списък на работните места, за които на работещите се осигуряват ЛПС, видът, срока на износване и конкретната опасност, за която се използват ЛПС, съгл. изискванията на чл.17, ал.3 от Наредба №3 за минималните изисквания за безопасност и опазване здравето на работещите при използване на ЛПС на работното място /Д.В., бр. 46 от 2001г./?
31.Осигурено ли е работно облекло съгл. чл.296, ал.1 от КТ и чл.12 от Наредбата за безплатно работно и униформено облекло /Д.В. бр.8 от 87г./, по утвърден списък по длъжности и професии, за полагащото се раб. облекло, съгл. изискванията на чл.7 и чл.8 от същата наредба?
32.Изграден ли е комитет по условията на труд за предприятия с числен състав от 50 и повече заети или група по условия на труд в предприятия от 5 до 50 заети съгласно изискванията на чл. 28 от ЗЗБУТ?
33.Проведено ли е първоначално и периодично обучение на членовете на КУТ (ГУТ)?
34.Извършена ли е оценка на риска и планирани ли са подходящи мерки за предотвратяване на риска в съответствие с направената оценка, съгласно чл.16. ал.1 т.1 и 2от ЗЗБУТ ?
35.При работа с високо нервно-психическо натоварване, наложен ритъм, монотонност и принудителна работна поза, определена трудова норма и при сменна работа въведени ли са физиологични режими на труд и почивка, които спомагат за запазването на здравето и работоспособността на работещите лица съгласно изискванията на чл. 12 от ЗЗБУТ
36.Създадена ли е и поддържа ли се картотека на информационните листове за безопасност на употребяваните и произвежданите опасни химични вещества и препарати, съгласно чл.13 ал.2 от ЗЗБУТ?
37.Осигурена ли е безплатна храна и / или добавки към нея на работещите при специфични условия на труд съгласно чл. 285 от КТ и Наредба № 11 на МТСП и МЗ?
38.Осигурен ли е намален работен ден и допълнителен платен годишен отпуск за работещите при специфични условия на труд съгласно изискванията на Наредбите на МТСП и МЗ?
39.Осигурено ли е достатъчно санитарно – битово и медицинско обслужване съгласно изискванията на чл. 282 от КТ?
40.Осигурена ли е специалната закрила на категориите работници – бременни, кърмачки, лицата с намалена трудоспособност и увреждания съгласно раздел ІІ и раздел ІІІ на КТ?
Имат ли обектите в експлоатация Противопожарно досие, съгласно чл.5 ал.3 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (или инструкция, регламентираща ПАБ в обекта, за обекти с общ числен състав до 10 човека)?
41.Възложена ли е дейността по ПАБ на определени длъжностни лица с писмена заповед, съгласно чл.5 ал.1 и 2 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (за обекти с общ числен състав над 10 човека)?
42.Имат ли обектите в експлоатация Противопожарно досие, съгласно чл.5 ал.3 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (или инструкция, регламентираща ПАБ в обекта, за обекти с общ числен състав до 10 човека)?
43.Възложена ли е дейността по ПАБ на определени длъжностни лица с писмена заповед, съгласно чл.5 ал.1 и 2 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (за обекти с общ числен състав над 10 човека)?
44.Състоянието на противопожарната автоматика, противопожарните, аварийно-спасителните уреди и съоръжения се удостоверява ли се с протокол по образец (приложение № 2) на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г.?
45.Създадена ли е организация за предотвратяване и ликвидиране на аварии, съгласно чл.248 и чл.251 на Наредба №7 от 23.09.1999г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд?
46.Запознати ли са работещите с плана за предотвратяване и ликвидиране на аварии и задълженията им, свързани с конкретното работно място, съгласно чл.251, ал.1 на Наредба №7 от 23.09.1999г.
47.Организира ли се периодично, но не по-малко от един път годишно, проиграване на възможните аварийни ситуации, предвидени в плана за предотвратяване и ликвидиране на аварии, както и използването на инсталациите и устройствата по чл.223, ал.2, съгласно чл.251, ал.2 на Наредба № 7 от 23.09.1999г.
48.Разработени ли са писмени правила по ЗБУТ и инструкции за безопасна работа с оборудването съгл. изискванията на чл.277 от КТ и чл.166 от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд /Д.В., бр. 88 от 99г./?
49.Извършва ли се подходящ инструктаж на работещите за работа с осигурените в обекта противопожарни и аварийно-спасителни уреди и съоръжения, съгласно чл.12 от Наредба № 1-209 от 22.11.2004г.
50.Извършва ли се подходящо обучение и инструктаж на работещите за видовете знаци и сигнали за безопасност и/или здраве при работа, както и за изискванията и условията за тяхното използване, съгласно чл.6 от Наредба № РД-07/8 от 20.12.2008 г.
51.Извършва ли се обучение и инструктаж на работещите, които извършват ръчна работа с тежести, съгласно чл.6 ал.2 от Наредба №16 от 31.05.99г.
52.Осигурено ли е обучение на работещите за опасните химични агенти при работа, съгласно чл.13 от Наредба №13 от 30.12.2003г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа?
53.Осигурява ли се обучение и демонстриране на работещите за използването, съхраняването и начините за проверка на изправността на личните предпазни средства, съгласно чл.13 от Наредба №3 от 19.04.2001г.?
54.Заведено ли е досие на предприятието по отношение на сградния фонд, машините и съоръженията на производственото оборудване съгласно изискванията на чл. 10 от Наредба № 7 от за минималните изисквания за безопасност и здраве по работните места и при използване на работното оборудване?
55.Мащините и съоръженията и използваните материали доставят ли се съгласно изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите и Наредбатя за оценяване на съответствието на машините?
56.Ремонтите на работното оборудване се извършват ли се в съответствие с изискванията на съпроводителната, технологичната и ремонтната документация и утвърдените графици за ремонт от правоспособен и обучен персонал? При липса на такъв осигурено ли е абонаментно обслужване на машините и съоръженията от производственото оборудване?
57.Заведен ли е дневник за ремонт на електросъоръженията, съгл. изискванията на чл.200, ал.1, т.2 от Наредба №7 /Д.В., бр.88 от 99г./?
58.Направени ли са актуални измервания по електробезопасност, съгласно изискванията на чл.200, ал.1 от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд /Д.В., бр. 88 от 99г./ и Наредба № 16-116 от 8.02.2008г. за техническа експлоатация на енергообзавеждането?
59.Определено ли е лице от електротехническия персонал, което да следи за изправността на ръчните ел. инструменти. Заведен ли е дневник за ежемесечната им проверка, съгл. изискванията на чл.416 от Правилник за безопасност и здраве при работа по електрообзавеждането с напрежение до 1000 V?
60.На работни места с производствен шум в границите за предприемане на мерки и над горната граница на експозиция извършват ли се ежегодни измервания съгласно изискванията на Наредба № 6?
61.Направени ли са актуални измервания на факторите на работната среда, съгл. изискванията на глава V от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд /Д.В., бр.88 от 99г./?
62.Правят ли се измервания на съществуващите отоплителни, климатични и вентилационни системи и протоколите съхраняват ли се в досието на предприятието съгласно изискванията на Наредба № 7 ?
63.Има ли Писмено споразумение за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, съгласно чл. 18 на Закона за здравословни и безопасни условия на труд и чл. 6 от Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска, когато един обект, работно помещение или оборудване, работна площадка или работно място се използват от няколко предприятия или организации?

Няма коментари:

Публикуване на коментар