Спазването на трудовото законодателство и осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд е основно задължение на работодателите, които наемат персонал, както и на всички стопански субекти, които извършват определена дейност. Изискванията в нормативните документи се контролират от държавата в лицето на длъжностните лица от ИА „Главна инспекция по труда и териториалните и поделения. Отношенията между стопанските субекти от една страна и контролните органи от друга много често пораждат конфликти и са обект на дълги административни и съдебни спорове. Избягването на споровете се гарантира от готовността на фирмата да отговори на основните изисквания по отношение на спазването на трудовото законодателство. По – долу давам една група въпроси за самостоятелна проверка на нивото на фирмата по безопасност и здраве при работа и съответствието с изискванията на нормативните документи, свързани с безопасните и здравословни условия на труд.
За ваше улеснение поставете въпросите в таблица, оставете за отговор три колони „Да”, „Не” и „Неприложимо”. С отговор„Неприложимо” маркирайте само въпроси, които не касаят вашата фирма по спецификата на дейността и. По отговорите отбелязани с „Не” е необходимо да поработите и когато отговорите с отговор „Да” на въпросите сте готови за извършване на проверка от инспекторите по труда без да се притеснявате.
Приятна работа !
1.Декларирана ли е дейността на фирмата в Д ”ОИТ”, съгласно чл.15 от ЗЗБУТ?
2.Заверена ли е ревизионна книга за вписване на констатациите и предписанията на контролните органи съгласно чл.408 от КТ?
3.Има ли назначено или определено със заповед едно или повече длъжностни лица с подходящо образование и квалификация за организиране на изпълнението на дейности, свързани със защитата от професионалните рискове и превенция на тези рискове, съгласно чл. 24 от ЗЗБУТ?
4.Налични ли са във всички обекти и работни площадки: екземпляр от Правилника за вътрешния трудов ред и документи, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа, съгласно чл.403а ал.1 от КТ?
5.Определени ли са писмено длъжностни лица в предприятието, в неговите поделения, обекти и работни площадки, които да представляват работодателя пред контролните органи на инспекцията по труда, съгласно чл.403а ал.2 от КТ?
6.Изградена ли е Комитет/Група по условия на труд в предприятието, съгласно чл. 27 и 28 от ЗЗБУТ?
7.Има ли утвърден (издаден) правилник за вътрешния трудов ред, след проведени предварителни консултации с представителите на работниците и служителите по чл. 7 от КТ, съгласно чл. 181 от КТ?
8.Издадена ли е заповед за регламентиране на работното време, съгласно чл.139 ал.1 от КТ?
9.Заведена ли е специална книга за отчитане удължаването, съответно компенсирането на работното време, съгласно чл.136а от КТ?
10.Заведена ли е специална книга за отчитане на полагания извънреден труд, съгл. чл.149 от КТ?
11.Води ли се дневник за издаваните от работодателя трудови книжки, съгласно чл.1, ал.5 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж и предаване на трудовите книжки на срещу подпис на работниците и служителите при прекратяване на трудовия договор съгласно чл. 6, ал. 2 НТКТС? Трудовите книжки на работници и служители, които постъпват на работа за първи път издават ли се само след попълване на декларация съгл. Чл 348 ал.2 от КТ?
12.Трудовите договори, сключени с работниците и служителите съдържат ли всички реквизити посочени в чл.66 от КТ?
13.Осигурена ли е длъжностна характеристика, екземпляр от която се връчва на работника или служителя при сключване на трудовия договор срещу подпис и се отбелязва датата на връчването съгл. изискванията на чл.127, ал.4 от КТ?
14.Досиетата на работещите окомплектовани ли са и съдържат ли следния минимум документи
- трудов договор, допълнителни споразумения за изменение на трудов договор;
- справка за регистрацията на договора и споразумения в НАП;
- свидетелства за образование и квалификация;
- подписан екземпляр от длъжностната характеристика с отбелязана дата на връчването
- карта за проведен предварителен медицински преглед;
- декларация за постъпване на работа за първи път (за постъпващи първи път, на които се издават трудови книжки);
- разрешения от Дирекция „Областна инспекция по труда” (за лица ненавършили 18 години);
- заключение за пригодност от СТМ след първоначален и периодични профилактични прегледи;
- служебна бележка за проведен начален инструктаж за безопасност при работа;
- протоколи зо проведено обучение по безопасност при работа;
- молби, заявления и заповеди, касаещи трудовоправни въпроси по време на трудовия стаж?
15.Определени ли са писмено видовете обучения и инструктажи; лицата, които ще бъдат обучавани и/или инструктирани; програма за провеждане на обучението и/или инструктажа; лицата, които ще провеждат обучението и/или инструктажа, съгласно чл.2 ал.2 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
16.Установен ли е ред за провеждане и документиране на инструктажите на лица, които ще посещават производствени звена на предприятието, съгласно чл.11 ал.6 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
17.Издават ли се и съхраняват ли се в личните досиета на работещите Служебните бележки лицата, които постъпват на работа, съгласно Приложение 2 на Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
18.Документацията, отнасяща се до про¬веждането на обучение и инструктаж по безопасност и здраве при работа, съхранява ли се от работодателя за срок не по-малък от 5 години и удостоверява ли условията по чл.7 и 9 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009г.?
19.Ползването на платен годишен отпуск на персонала извършва ли се съгласно изискванията на чл.173, от КТ?
20.Работниците и служителите, наети на работа осигуряват ли се за трудова злополука и професионална болест, съгласно чл.4, ал.2 от КСО.
21.Има ли утвърден Списък на работещите, които подлежат на задължително застраховане за риска "трудова злополука", определен с писмена заповед от работодателя - след консултации със службата по трудова медицина и с комитета/групата по условия на труд?
22.Води ли се регистър на трудовите злополуки, съгласно чл.14 от Наредба за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки, приета с ПМС № 263 от 30.12.1999 г. и определено ли е с писмена заповед лице за поддържане на регистъра?
23.Води ли се Дневник за регистриране на трудоустроените лица, съгласно чл.2 ал.2 от Наредба за трудоустрояване.
24.Осигурено ли е обслужване на всички работещи под контрола на организацията от СТМ, съгласно чл.25 от ЗЗБУТ?
25.Определено ли е със заповед лице за контакти и координация на взаимодействието със обслужващата СТМ съгласно изискванията на чл.4 на Наредба №5?
26.Имат ли всички работещи в досиетата си карти от задължителен предварителен медицински преглед, съгласно чл. 2 от Наредба №3 за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи /Д.В. бр. 16 от 87г./?
27.Направени ли са периодичните медицински прегледи на работниците, съгл. изискванията на чл.287 от КТ във връзка с чл.9 от Наредба №3 за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи /Д.В. бр. 16 от 87г./?
28.Имат ли всички работещи в досиетата си заключения от СТМ за пригодността им да изпълняват възложената им работа, въз основа на нормативните актове за осигуряване на здраве и безопасност при работа, оценката на риска и резултатите от проведените медицински прегледи и изследвания, съгласно чл.11, ал.2 т.4 от Наредба № 3 от 25.01.2008г.?
29.Има ли представен от СТМ до 30 юли на съответната година обобщени анализи на здравното състояние на работещите за предходната година, определени в прил. 5 на Наредба №3 от 25.01.2008г.?
30.Утвърден ли е от работодателя списък на работните места, за които на работещите се осигуряват ЛПС, видът, срока на износване и конкретната опасност, за която се използват ЛПС, съгл. изискванията на чл.17, ал.3 от Наредба №3 за минималните изисквания за безопасност и опазване здравето на работещите при използване на ЛПС на работното място /Д.В., бр. 46 от 2001г./?
31.Осигурено ли е работно облекло съгл. чл.296, ал.1 от КТ и чл.12 от Наредбата за безплатно работно и униформено облекло /Д.В. бр.8 от 87г./, по утвърден списък по длъжности и професии, за полагащото се раб. облекло, съгл. изискванията на чл.7 и чл.8 от същата наредба?
32.Изграден ли е комитет по условията на труд за предприятия с числен състав от 50 и повече заети или група по условия на труд в предприятия от 5 до 50 заети съгласно изискванията на чл. 28 от ЗЗБУТ?
33.Проведено ли е първоначално и периодично обучение на членовете на КУТ (ГУТ)?
34.Извършена ли е оценка на риска и планирани ли са подходящи мерки за предотвратяване на риска в съответствие с направената оценка, съгласно чл.16. ал.1 т.1 и 2от ЗЗБУТ ?
35.При работа с високо нервно-психическо натоварване, наложен ритъм, монотонност и принудителна работна поза, определена трудова норма и при сменна работа въведени ли са физиологични режими на труд и почивка, които спомагат за запазването на здравето и работоспособността на работещите лица съгласно изискванията на чл. 12 от ЗЗБУТ
36.Създадена ли е и поддържа ли се картотека на информационните листове за безопасност на употребяваните и произвежданите опасни химични вещества и препарати, съгласно чл.13 ал.2 от ЗЗБУТ?
37.Осигурена ли е безплатна храна и / или добавки към нея на работещите при специфични условия на труд съгласно чл. 285 от КТ и Наредба № 11 на МТСП и МЗ?
38.Осигурен ли е намален работен ден и допълнителен платен годишен отпуск за работещите при специфични условия на труд съгласно изискванията на Наредбите на МТСП и МЗ?
39.Осигурено ли е достатъчно санитарно – битово и медицинско обслужване съгласно изискванията на чл. 282 от КТ?
40.Осигурена ли е специалната закрила на категориите работници – бременни, кърмачки, лицата с намалена трудоспособност и увреждания съгласно раздел ІІ и раздел ІІІ на КТ?
Имат ли обектите в експлоатация Противопожарно досие, съгласно чл.5 ал.3 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (или инструкция, регламентираща ПАБ в обекта, за обекти с общ числен състав до 10 човека)?
41.Възложена ли е дейността по ПАБ на определени длъжностни лица с писмена заповед, съгласно чл.5 ал.1 и 2 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (за обекти с общ числен състав над 10 човека)?
42.Имат ли обектите в експлоатация Противопожарно досие, съгласно чл.5 ал.3 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (или инструкция, регламентираща ПАБ в обекта, за обекти с общ числен състав до 10 човека)?
43.Възложена ли е дейността по ПАБ на определени длъжностни лица с писмена заповед, съгласно чл.5 ал.1 и 2 на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г. (за обекти с общ числен състав над 10 човека)?
44.Състоянието на противопожарната автоматика, противопожарните, аварийно-спасителните уреди и съоръжения се удостоверява ли се с протокол по образец (приложение № 2) на Наредба № 1-209 от 22.11.2004г.?
45.Създадена ли е организация за предотвратяване и ликвидиране на аварии, съгласно чл.248 и чл.251 на Наредба №7 от 23.09.1999г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд?
46.Запознати ли са работещите с плана за предотвратяване и ликвидиране на аварии и задълженията им, свързани с конкретното работно място, съгласно чл.251, ал.1 на Наредба №7 от 23.09.1999г.
47.Организира ли се периодично, но не по-малко от един път годишно, проиграване на възможните аварийни ситуации, предвидени в плана за предотвратяване и ликвидиране на аварии, както и използването на инсталациите и устройствата по чл.223, ал.2, съгласно чл.251, ал.2 на Наредба № 7 от 23.09.1999г.
48.Разработени ли са писмени правила по ЗБУТ и инструкции за безопасна работа с оборудването съгл. изискванията на чл.277 от КТ и чл.166 от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд /Д.В., бр. 88 от 99г./?
49.Извършва ли се подходящ инструктаж на работещите за работа с осигурените в обекта противопожарни и аварийно-спасителни уреди и съоръжения, съгласно чл.12 от Наредба № 1-209 от 22.11.2004г.
50.Извършва ли се подходящо обучение и инструктаж на работещите за видовете знаци и сигнали за безопасност и/или здраве при работа, както и за изискванията и условията за тяхното използване, съгласно чл.6 от Наредба № РД-07/8 от 20.12.2008 г.
51.Извършва ли се обучение и инструктаж на работещите, които извършват ръчна работа с тежести, съгласно чл.6 ал.2 от Наредба №16 от 31.05.99г.
52.Осигурено ли е обучение на работещите за опасните химични агенти при работа, съгласно чл.13 от Наредба №13 от 30.12.2003г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа?
53.Осигурява ли се обучение и демонстриране на работещите за използването, съхраняването и начините за проверка на изправността на личните предпазни средства, съгласно чл.13 от Наредба №3 от 19.04.2001г.?
54.Заведено ли е досие на предприятието по отношение на сградния фонд, машините и съоръженията на производственото оборудване съгласно изискванията на чл. 10 от Наредба № 7 от за минималните изисквания за безопасност и здраве по работните места и при използване на работното оборудване?
55.Мащините и съоръженията и използваните материали доставят ли се съгласно изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите и Наредбатя за оценяване на съответствието на машините?
56.Ремонтите на работното оборудване се извършват ли се в съответствие с изискванията на съпроводителната, технологичната и ремонтната документация и утвърдените графици за ремонт от правоспособен и обучен персонал? При липса на такъв осигурено ли е абонаментно обслужване на машините и съоръженията от производственото оборудване?
57.Заведен ли е дневник за ремонт на електросъоръженията, съгл. изискванията на чл.200, ал.1, т.2 от Наредба №7 /Д.В., бр.88 от 99г./?
58.Направени ли са актуални измервания по електробезопасност, съгласно изискванията на чл.200, ал.1 от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд /Д.В., бр. 88 от 99г./ и Наредба № 16-116 от 8.02.2008г. за техническа експлоатация на енергообзавеждането?
59.Определено ли е лице от електротехническия персонал, което да следи за изправността на ръчните ел. инструменти. Заведен ли е дневник за ежемесечната им проверка, съгл. изискванията на чл.416 от Правилник за безопасност и здраве при работа по електрообзавеждането с напрежение до 1000 V?
60.На работни места с производствен шум в границите за предприемане на мерки и над горната граница на експозиция извършват ли се ежегодни измервания съгласно изискванията на Наредба № 6?
61.Направени ли са актуални измервания на факторите на работната среда, съгл. изискванията на глава V от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд /Д.В., бр.88 от 99г./?
62.Правят ли се измервания на съществуващите отоплителни, климатични и вентилационни системи и протоколите съхраняват ли се в досието на предприятието съгласно изискванията на Наредба № 7 ?
63.Има ли Писмено споразумение за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, съгласно чл. 18 на Закона за здравословни и безопасни условия на труд и чл. 6 от Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска, когато един обект, работно помещение или оборудване, работна площадка или работно място се използват от няколко предприятия или организации?